ALLE MED

ALLE MED er enkelt å bruke og lett å forstå. Skjemaet gir et helhetlig bilde av barnet og hva det mestrer på en måte som foreldre, førskolelærere og fagfolk forstår. Det er utviklet på grunnlag av teori om sammenhengen mellom språklig og sosial kompetanse. Utsagnene som er utviklet i verktøyet er formulert av førskolelærerne som selv arbeider, og har erfaringsgrunnlaget sitt, i den kulturen barnehagen er.

ALLE MED er:

- utarbeidet med utgangspunkt i barnehagenes praksis og erfaringer.

- et observasjonsmateriell som er tenkt brukt på alle barn i barnehagen.

- et visuelt, lettfattelig observasjonsskjema der barnets utvikling tydelig kommer fram.

- et skjema som følger barnet gjennom hele barnehagetiden og gir et helhetlig bilde av barnets mestring.

- hjelp i det pedagogiske planleggingsarbeidet.

- et hjelpemiddel til foreldresamtaler.

- en forenkling av barnehagens observasjonsarbeid i forhold til barns utvikling.

- en hjelp for personalet til å ha en observerende holdning i samspill med barnet.

ALLE MED dekker 6 utviklingsnivå:

Språkutvikling, lek, sosio-emosjonell utvikling, hverdagsaktiviteter, trivsel og sansemotorisk utvikling.

Obervasjonsmateriellet består av et skjema og en håndbok. Håndboka er tenkt som en praktisk hjelp ved utfylling av observasjonsskjemaet.

Forfattere av Alle Med er: Inger Kristine Løge, Karina Leidland, Mette Ruby Mellegaard, Aud Harriet Sleveland Olsen og Torill Waldeland