BEGREPS FORSTÅELSE

Nyere forskning viser at barn som mangler noen av de grunnleggende begrepene, kan få store vansker mår de begynner på skolen. Dette materiellet er tenkt som et hjelpemiddel for siste året i barnehagen og første året i skolen, og vi anbefaler at materiellet brukes tidlig på høsten (September/Oktober). Noen barn har behov for litt mer erfaring før innholdet i de grunnleggende begrepene er på plass. For disse barna er det viktig at de så snart som mulig får denne kunnskapen, slik at de kan forstå innholdet i opplæringen. Vi har valgt å se på begrepsforståelse innen 12 sentrale kategorier. Disse bygger på Magne Nyborgs begrepsteori (1. Kartleggingen er laget for å få informasjon om barn som har mangelfulle grunnleggende kunnskaper. Ved utformingen av kartleggingsmaterialet har vi tatt ideer fra Boehm-3 (2 da dette er en vanlig måte å utforme denne type materiell på.

Brukerveiledning

Både i barnehage og skole anbefaler vi mindre grupper ved gjennomføring av kartleggingen, mellom 5-10 barn. Vi anbefaler også at det er 2 personer til stede, og at den ene administrerer selve kartleggingen, mens den andre observerer og gir støtte. (F. eks hjelper barna med å finne rett oppgave.) Tidsrammen vil være ca. 20-30 minutter. De første tre oppgavene er øvingsoppgaver, og det er viktig at en bruker god tid ved gjennomføring og gjennomgang av øvingsoppgaven. Dette for at barna skal kjenne seg trygge på det de skal gjøre. Start kartleggingen med å si: «Her ser du oppgaven, jeg leser teksten for deg og så skal du klikke på det bildet du mener er riktig». Bruk mest mulig av barnets daglige talemål/dialekt i instruksjonssetningene. For hver oppgave er det angitt nr. og kategori. Disse er til bruk ved skåringen og skal ikke leses opp..

Skåring/Resultat

Mens barnet gjennomfører testen blir resultatet automatisk registrert. Resultatet ses umiddelbart når barnet er ferdig. Barnets resultat vises ved 12 ulike kategoriene av begrep, dermed er det enkelt å se hva barnet mestrer og hva barnet ikke mestrer. Ved mestring: grønn farge. Ikke mestring: rød farge. Ikke svart: hvit farge. Du kan la barnet ta kartleggingen på nytt om ca. 6 måneder, dersom du ønsker det og de nye resultatene vil komme på samme side, men med annen dato. Resultater fra kartleggingen gir svar på hvilke begreper det vil være hensiktsmessig å arbeide videre med, både i barnehage og skole. Begrepene blir funksjonelle, generaliseres og kan overføres til nye situasjoner og nye utfordringer i hverdagen og de ulike fagene.

Forfattere er Olav Lunde og Inger Kristine Løge.
Alle tegningene i «Begrepsforståelse» er originale tegninger utført av Kathrine Kristiansen.